W dzisiejszym świecie technologii cyfrowej, tego typu reklama, a często po prostu działania nieuczciwe, poprzez telefony, smsy, maile, są głównym i dostępnym narzędziem do przekazywania informacji dużej grupie odbiorców lub konkretnej osobie. W większości przypadków cel zablokowania kontaktu wynika z niechęci do otrzymywania spamu, w mniej typowych sytuacjach jest to robione z powodów osobistych. W rzeczywistości, za każdym razem, gdy zostawiamy swój numer telefonu w jakimś źródle w Internecie, zwiększamy potencjalną liczbę niechcianych połączeń. Nawet jeśli podamy nasz numer telefonu komórkowego konkretnej organizacji bezpośrednio, a nie przez stronę internetową, w przyszłości dane te mogą zostać przeniesione na nośniki elektroniczne, co oznacza, że zachowane są wszelkie szanse na kradzież kontaktu. Nierzadko dochodzi do kradzieży milionów baz abonenckich, które są klientami dużych banków, popularnych portali, serwisów internetowych, itp. Ponadto, takie bazy są sprzedawane i kupowane w celu wykorzystania danych na dwa sposoby: poprzez działania oszukańcze lub reklamę. Ponadto, jeśli w ogłoszeniu oferowane są jakieś darmowe usługi lub "super" towary, często nie są wykluczone oszustwa.
Tak więc, prawie każdy posiadacz smartfona otrzymuje niechciane połączenia. Takie połączenia są rozpraszające i negatywne, a w wielu przypadkach, jak wspomnieliśmy wcześniej, abonent może zostać oszukany i ponieść straty finansowe.
Uniknięcie całkowitego zablokowania niechcianych połączeń jest możliwe tylko wtedy, gdy nigdy nie udostępniasz swojego numeru telefonu organizacjom, zasobom, co jest praktycznie niemożliwe. Istnieje jednak kilka narzędzi pracy, które pozwolą zminimalizować niechciane połączenia.
Schemat zakazu połączeń na Twój numer polega na wymuszeniu blokowania połączeń przychodzących własnymi siłami. Początkowo będzie to realizowane po otrzymaniu spamu sms i spamu call, ale będzie to działać w przyszłości.
Jak zablokować niechciane połączenia? Jak umieścić kontakt na czarnej liście
Musimy otworzyć listę numerów przychodzących, kliknąć na sam numer lub na ikonę po lewej stronie interesującego nas numeru, aby wywołać podmenu. Potrzebujemy frazy "Zablokuj numer" lub "Informacja - aby zablokować numer" i - ustawiamy blokadę. Na podobnej zasadzie tworzone jest blokowanie abonenta w wiadomościach sms: przejdź do wiadomości i klikając na "Informacje" w podmenu, wybierz blokowanie abonenta.
Nawiasem mówiąc, korporacja Google, która jest właścicielem systemu operacyjnego Android, od wielu lat walczy ze spamem i utrzymuje swoją bazę niepożądanych abonentów, stąd w ich tytułowych telefonach możliwe jest wyświetlenie frazy "podejrzany spam", jeśli numer przychodzący znajduje się na ich czarnej liście, dzięki czemu abonent widzi ten podpis podczas połączenia przychodzącego i po prostu ignoruje takie połączenie. A jako dodatkowe potwierdzenie, klikając na frazę "potwierdź i zablokuj tego abonenta", abonent wyłącza możliwość ponownego wybierania z tego numeru na Twój numer. Niestety, taka automatyczna usługa nie jest rozpowszechniona w innych smartfonach z systemem Android, ale może zostać wprowadzona w przyszłości, jednak inne telefony z systemem Android oferują podobne opcje blokowania.
Innymi słowy, można użyć specjalnego oprogramowania antyspamowego oferowanego przez sklep Google, działającego na tej zasadzie, że natychmiast blokuje połączenie przychodzące, jeśli dany numer jest wpisany na ich czarną listę.
Dobrym rozwiązaniem jest posiadanie zapasowego numeru telefonu i używanie go do przekazywania kontaktów do różnych zasobów, gdy tylko jest to możliwe. Do takich zasobów należą absolutnie wszystkie strony służące do kupna i sprzedaży czegokolwiek, informacyjne portale niepaństwowe, serwisy randkowe itp.
Dodatkowe propozycje można znaleźć u operatora telefonii komórkowej Beeline. Oferuje połączenie wysiłków w walce z oszukańczym wysyłaniem sms-ów, w szczególności abonent może przekazać podejrzaną wiadomość operatorowi, a Beeline przeprowadzi dalszą weryfikację adresata. Pozostali operatorzy udostępniają płatną usługę Antispam, za pomocą której operatorzy blokują niechcianych abonentów.
Najlepiej nie oddzwaniać na nieznane numery, z których odebrano kilkusekundowe połączenia, nie dając Ci czasu na podniesienie słuchawki. Niestety, może to świadczyć albo o złych intencjach, albo o trywialnym sprawdzeniu aktywności numeru w celu sprzedaży i/lub wykorzystania aktualnych baz abonenckich.
Nie zapominaj, że "darmowy ser tylko w pułapce na myszy", nie zaleca się pozostawiania kontaktów do wypełniania arkuszy ankiet, kwestionariuszy dotyczących zasobów, z których nie planujesz korzystać, do otrzymywania nagłych "prezentów" i wygranych itp.
W przypadku wielu stron, możesz rozważyć pozostawienie swojego numeru telefonu + adresu e-mail, który nie jest głównym adresem.
I pamiętaj, jeśli już rozmawiasz z nieznanym rozmówcą, który przedstawił się jako pracownik banku, służby ochrony, organizacji, który prosi o Twoje dane osobowe, to są to oszuści! Nigdy nie ujawniaj swoich danych osobowych podczas rozmowy telefonicznej, nie podawaj numerów kart bankowych, numerów potwierdzeń, danych z paszportu itp. nawet jeśli na ekranie rzeczywiście widnieje Twój numer bankowy (niestety nowe technologie pozwalają na sfałszowanie również numeru przychodzącego). Nikt z banku itp. nigdy nie pyta o te dane, więc odłożenie słuchawki jest właściwym rozwiązaniem w takim przypadku. Przy okazji, nic nie stoi na przeszkodzie, abyś sam oddzwonił do banku lub innej organizacji, jeśli to, co zostało powiedziane przez telefon, wzbudziło Twój niepokój, aby sprawdzić, czy taki telefon od nich pochodzi.