• 25 października 2021

Internet addiction czy uzależnienie od smartfonów wydawałoby się czymś błahym, gdyby nie jego zatrważająca skala realnego wpływu na przebieg życia posiadaczy gadżetów. Kompulsywna chęć ciągłego korzystania z Internetu, skutkuje nadmiernym, nieracjonalnym korzystaniem z urządzeń, telefonów, laptopów.

Wystarczy zastanowić się nad tymi liczbami: użytkownik urządzenia spędza od 1 do 4 godzin dziennie "wisząc" w telefonie, co średnio daje wskaźnik ponad 2 godzin dziennie. I jest to dość konserwatywny szacunek, ponieważ młodsze pokolenie z łatwością dostaje do 4-6 godzin korzystania z urządzenia każdego dnia! W tym wszystkim jest jedno wielkie ALE - generalnie widzimy stratę czasu, która nie ma żadnego wpływu na poprawę realnej jakości życia (jedynym wyjątkiem jest sytuacja, gdy długotrwałe korzystanie z telefonu / Internetu jest częścią biznesu i spędzony czas jest monetyzowany).

Dość często źródło wzmożonego korzystania ze smartfonów tkwi w problemie prokrastynacji, czyli w chęci odkładania na później rzeczy naprawdę potrzebnych, przydatnych i niezbędnych, zastępując je zwodniczą potrzebą przeczytania wiadomości w Internecie, korespondencji, zamieszczenia zdjęć itp. Jeśli chodzi o młodsze pokolenie, często dodają oni do tego chęć wzmocnienia poczucia własnej wartości w sieciach społecznościowych, chęć sprawdzenia się i popisania, zdobycia popytu, a Internet i sieci społecznościowe są uważane za najłatwiejszy, choć zwodniczy, sposób realizacji tych pragnień. Takie zaabsorbowanie gadżetami i wirtualną przestrzenią często pogarsza jakość realnego życia, z powodu banalnego braku czasu na nie, prowadząc do destrukcji życiowych planów i marzeń.

Samorozwój i edukacja, praca i hobby, aktywność fizyczna i chęć poznawania nowych rzeczy są czynnikami wpływającymi na wysoką samoocenę, elastyczność umysłową i sukces, a są niemożliwe bez poświęcania im całego czasu. To proste - albo człowiek poświęca jej wystarczająco dużo czasu, albo gubi się w wirtualnej przestrzeni pochłaniając ten niezastąpiony czas. Trudno chyba wyobrazić sobie historię, w której człowiek sukcesu i bogaty ma możliwość i ochotę spędzać codziennie kilka godzin na "wiszeniu" w smartfonie, bo tacy ludzie mają inne priorytety życiowe. Czytając i przeglądając niepotrzebne informacje o tym, jak wyglądają czyjeś dzieci, ile nóg ma stonoga, top-100 faktów o kraju X, przeglądając ranking sławnych i bogatych, komentując posty czy wrzucając kolejne zdjęcie świadczące o szczęśliwym (?) życiu i tak dalej, w zdecydowanej większości przypadków zobaczymy strumień bezużytecznych informacji i zmarnowanego czasu, który w żaden sposób nie wpływa na nasze potrzeby czy realne życie.

Jak zacząć naprawiać sytuację? Jakie są proste sposoby na wyjście z uzależnienia od smartfona i internetu?

Świadomość problemu

Jeśli spacerując na świeżym powietrzu lub na łonie natury, ciągle spoglądasz na smartfona i sięgasz po gadżet zaraz po przebudzeniu i zasypiasz z urządzeniem w ręku, jeśli Twoja aktywność fizyczna dąży do zera, a mimo to aktywnie korzystasz z photoshopa, by pięknie wyglądać w instagramowym poście, Jeżeli twój dzień jest sen-jedz-szkoła/instytut/praca-jedz-sen pomieszany z surfowaniem po internecie i nie uczeniem się czegoś nowego, wnoszeniem pozytywnych zmian do twojego prawdziwego życia, to tutaj jest problem.

Ciągłe surfowanie po sieci, czytanie wiadomości i postów o życiu innych ludzi, które nie mają nic wspólnego z Tobą, zaśmiecanie mózgu niepotrzebnymi informacjami, niemożność zrelaksowania się (kiedy się zrelaksować, jeśli następny tekst/film do obejrzenia), a do tego dochodzi spadek ostrości widzenia spowodowany obciążeniem oczu i rozwój osteochondrozy szyjnej, spowodowany stresem związanym z ciągłym pochylaniem głowy - taka jest smutna rzeczywistość.

Motywacja

Następnie należy samemu zrozumieć korzyści płynące z ograniczenia uzależnienia od smartfonów i Internetu. W praktyce wygląda to tak, że dodajemy do swojego życia nowe zajęcia lub hobby, w 100% zmieniając je na lepsze, bez użycia smartfona.

Powiedzmy, że zastąpić 30 minut "hunkering down" na telefonie z 30 minut treningu, ćwiczenia jest o zdrowie i sprawne ciało. Lub, zamień 20 minut komunikacji internetowej na 3 nowe angielskie słowa nauczane codziennie, przy okazji, to około 100 słów miesięcznie bez poważnego obciążenia szkoleniowego, a w międzyczasie, angielski może łatwo wpłynąć na swoją przyszłość do poszukiwania pracy, podróży, komunikacji. Jeśli czujesz się niespokojny i spięty, zastąp 30 minut komunikacji ze swoim smartfonem medytacją, po prostu zamknij oczy i zrelaksuj się, postaraj się o niczym nie myśleć, a Twoje ciało podziękuje Ci za te minuty spokoju i pełnego odpoczynku, co wspaniale wpłynie na Twoje samopoczucie.

Bardzo ważne jest, aby zacząć się zmieniać i nie odchodzić od celu przez pierwszy miesiąc, ponieważ z punktu widzenia psychologii w tym okresie człowiek wyrabia sobie nawyk. Aby nie "włączać" prokrastynacji, zacznij od małego, więc, jeśli weźmiesz nasz przykład, nie musisz wyznaczać sobie celu nauki 10 obcych słów dziennie, możesz zacząć tylko od 1 słowa, ale ważne jest, aby zacząć. Kiedy nasze działanie staje się nawykiem, można zwiększyć tempo lub czas wykonywania zadania, dodać nowe.

 Usuń programy

Brzmi to banalnie, ale działa. Wyczyść swój gadżet, usuń wszystkie te programy, których rzadko używasz lub nie używasz, a jeśli jesteś na tyle odważny, usuń te aplikacje, z którymi spędzasz dużo czasu, ale nie zdajesz sobie sprawy, że nie są dla Ciebie przydatne. Możesz pobrać aplikację, której naprawdę potrzebujesz lub znaleźć informacje, których potrzebujesz, gdy pojawi się taka potrzeba, ale w międzyczasie spraw, aby Twój gadżet był tak "czysty", jak to tylko możliwe.

Powiadomienia i ustawienia

Zadaj sobie pytanie, jak ważne jest dla Ciebie otrzymywanie powiadomień z tego lub innego programu, od tej lub innej osoby online, czy jest to naprawdę istotne? W zdecydowanej większości przypadków nie ma takiej potrzeby. Mamy tu do czynienia z dwiema kwestiami.
Pierwszym z nich jest całkowite wyłączenie niektórych kanałów informacyjnych i sygnałów dźwiękowych od społeczności i konkretnych osób.
Drugim sposobem jest pozostawienie włączonego dzwonka, ale wyłączenie innych powiadomień dźwiękowych (sms, komunikatory, itp.).

Nie zapomnij o ustawieniach. Na przykład zakaz automatycznego odtwarzania wideo.
W ten sposób zaczynasz efektywnie zarządzać swoim czasem. To Ty decydujesz, kiedy jest Ci wygodnie oglądać nowe informacje, to Ty kontrolujesz gadżet i swój czas, ale nie odwrotnie.

 Ramy

Jak w przypadku każdego uzależnienia, potrzeba siły woli, aby zmienić swój styl życia związany z korzystaniem ze smartfonów i Internetu. Najprostszym i najtrudniejszym zarazem sposobem jest rezygnacja z nadmiernego korzystania ze smartfona za jednym razem i skrócenie czasu jego użytkowania do niezbędnego minimum tu i teraz, bez żadnych półśrodków.

Albo druga, mniej radykalna droga krok po kroku, zaczynająca się od wprowadzenia restrykcyjnych ram dla Twojego gadżetu. Stosuj proste techniki, które przyniosą efekt stopniowo. Na przykład, możesz wybrać sposoby, które są dla Ciebie najbardziej komfortowe: wyłączanie połączenia internetowego na noc, zakaz włączania Internetu wcześniej niż dwie godziny po przebudzeniu rano, nie zbliżanie się do smartfona lub laptopa, gdy jesteś zajęty innymi rzeczami, dopóki ich nie skończysz, itp.

Nie zapominaj o dodawaniu zadań do swojego realnego życia (rozwijaj się, uprawiaj sport, czytaj, spaceruj, pracuj, hobby, samodoskonalenie - to co przynosi realne efekty, itp.) bez dotykania gadżetu, wprowadź zasadę zostawiania telefonu w innym pokoju/torbie podczas jedzenia - ciesz się posiłkiem bez rozpraszania się przepływem informacji.

 

Top