• 29 marca 2024

Ustawienie oznacza użytkowników iPhone może zatrzymać reklamodawców po ich cyfrowym życiu - do gniewu Facebook

Ustawienie "przejrzystość śledzenia aplikacji" będzie oznaczać, że aplikacje muszą prosić o zgodę użytkowników, zanim będą w stanie śledzić ich aktywność. Użytkownicy iPhone'ów mogą teraz zapobiec reklamodawców śledzenia ich w swoich aplikacjach, po wydaniu najnowszej aktualizacji oprogramowania od Apple wprowadził kontrowersyjną funkcję pomimo protestów Facebook i branży reklamowej.

Aktualizacja, iOS 14.5, zawiera ustawienie o nazwie "przejrzystość śledzenia aplikacji", który po raz pierwszy wymaga aplikacji, aby poprosić o zgodę użytkowników, zanim będą one w stanie śledzić ich aktywność w innych aplikacjach i witrynach.

Jeśli użytkownicy odmówią, wtedy aplikacje nie będą mogły uzyskać dostępu do unikalnego identyfikatora użytkownika, który jest im potrzebny do śledzenia osób w ich cyfrowym życiu. Monit o treści "Zezwolić [grze aplikacji] na śledzenie aktywności użytkownika w aplikacjach i witrynach internetowych innych firm?" pojawi się w przypadku aplikacji, które zażądają dostępu do numeru identyfikacyjnego. Mogą być w stanie korzystać z innych metod, znany jako "fingerprinting", aby osiągnąć ten sam cel, ale Apple mówi, że robi to może spowodować ich wydalenia z App Store.

Po raz pierwszy ogłoszony latem ubiegłego roku, przejrzystość śledzenia aplikacji doprowadził do natychmiastowego pushback z szerszej branży reklamowej. Początkowo zaplanowane do wydania jesienią, Apple opóźnił jego realizację na sześć miesięcy, aby dać branży czas na przygotowanie.


Ale opóźnienie nie wystarczyło dla niektórych, a w grudniu, Facebook rozpoczął all-out atak na Apple, z firmy szef reklamy i produktów biznesowych, Dan Levy, twierdząc, że ustawienie było rzeczywiście "o kontroli całego Internetu".

"Chodzi o długoterminowy pogląd, który jest anty-spersonalizowanej reklamy i myślimy, że próbuje wziąć świat z powrotem 10 lub 20 lat," dodał.

Facebook uruchomił błyszczącą kampanię reklamową, argumentując, że prawdziwą ofiarą zmian są "Twój browar kawy w sąsiedztwie, twój przyjaciel, który posiada własną firmę detaliczną, twój kuzyn, który rozpoczął usługę planowania wydarzeń i twórców gier, którzy budują aplikacje, których używasz za darmo". Te małe firmy, firma powiedziała, straci, jeśli nie były już w stanie kierować klientów z spersonalizowanych reklam.

Sieć społeczna nie jest sama w swoim sprzeciwie: grupa największych niemieckich mediów, technologii i firm reklamowych, pod przewodnictwem wydawnictwa cyfrowego Axel Springer, złożyła skargę do niemieckiego regulatora konkurencji, twierdząc, że nowe zasady mogą prowadzić do 60% spadku przychodów z reklam dla twórców aplikacji.

We Francji, prawie przeciwna skarga została złożona w kraju regulatora prywatności, po grupa konsumentów Noyb argumentował w listopadzie, że nie tylko firma powinna wprowadzić narzędzia prywatności tak szybko, jak to możliwe, ale powinna również usunąć ID dla reklamodawców całkowicie. "Z naszych skarg chcemy egzekwować prostą zasadę: trackery są nielegalne, chyba że użytkownik dobrowolnie wyraża zgodę", powiedział Stefano Rossetti, prawnik prywatności w Noyb.

W liście do koalicji grup prywatności, dyrektor Apple globalnej prywatności, Jane Horvath, starał się je uspokoić - i skorzystał z okazji, aby skrytykować Facebook. "Stworzyliśmy [przejrzystość śledzenia aplikacji] z jednego powodu: ponieważ podzielamy wasze obawy dotyczące użytkowników śledzonych bez ich zgody oraz łączenia i odsprzedaży danych przez sieci reklamowe i brokerów danych.

"Facebook i inni mają bardzo różne podejście do targetowania" - dodał Horvath. "Nie tylko pozwalają na grupowanie użytkowników w mniejsze segmenty, ale wykorzystują szczegółowe dane o aktywności przeglądania Internetu do kierowania reklam.

Oprócz funkcji prywatności, iOS 14.5 umożliwia użytkownikom iPhone'a odblokowanie telefonu za pomocą zegarka Apple Watch, jeśli noszą maskę na twarzy, i obsługuje zagubiony klucz Apple'a śledzący urządzenie AirTag. Dostarczono go wraz z aktualizacją systemu macOS, która naprawia "krytyczną" lukę w zabezpieczeniach.

apple iphone

Top