Załóżmy, że masz smartfona, który chcesz zmienić na nowy. Idziesz do oficjalnego partnera firmy, która sprzedaje smartfony, oddajesz mu stare urządzenie, a w zamian dostajesz nowe ze zniżką.
Oddany smartfon można odesłać z powrotem do fabryki, w której odbędzie się procedura „odmładzania”. Obudowa i ekran zostaną wymienione. Następnie urządzenie wraca do sklepu, gdzie jest sprzedawane jako odnowione po obniżonej cenie, i nie znajdziesz zewnętrznych różnic w stosunku do używanego smartfona, ponieważ obudowa została zastąpiona nową. Co najważniejsze, telefony refabrykowane mają taką samą gwarancję jak nowe - można je wymienić w razie problemów lub naprawić w okresie gwarancji za darmo. Telefony refabrykowane w Warszawie możemy dziś znaleźć w wielu punktach sprzedaży. Nie tylko firmy takie jak Apple są zaangażowane w renowację smartfonów, ale także prywatne firmy. Oczywiście jakość w tym drugim przypadku jakość jest zwykle znacznie gorsza. Takie urządzenia są z reguły sprzedawane prywatnie, nie są objęte gwarancją.
Niektórzy sprytni sprzedawcy poszli jeszcze dalej: kupują partię odnowionych smartfonów nie najlepszej jakości i sprzedają je jak nowe. Nie zgłaszają, że smartfony zostały przywrócone, chociaż w przypadku niektórych szczegółów można to ustalić pośrednio. Na przykład, jeśli klej wystaje spod szkła. Co najgorsze, w przypadku problemów z urządzeniem użytkownik może nie otrzymać naprawy gwarancyjnej, ponieważ smartfon nie jest tak naprawdę nowy, pieczęć została zerwana, ktoś już w środku grzebał.
Wszystkie smartfony, które Apple zaakceptowało od swoich klientów na wymianę, są wysyłane do fabryki w celu przetestowania. W fabryce te „iPhone'y” są przywracane, pakowane w oryginalne opakowania i ponownie wprowadzane do sprzedaży, oznaczone jako „odnowione”. Smartfony otrzymują status odnowiony w następujących przypadkach:
- Jeśli zostały one zwrócone z jakiegokolwiek powodu po zakupie (wykryto wadę lub nie podobał się kolor).
- Jeśli smartfon zostanie zwrócony w okresie gwarancyjnym.
- Jeśli smartfon został zwrócony z powodu uszkodzenia podczas dostawy.
- Jeśli producent odwołał partię smartfonów, aby wyeliminować defekt masy.
- Jeśli producent odwołał smartfony do aktualizacji.
Wraz ze zmianą statusu z „Nowy” na „Odnowiony” zmienia się również cena smartfona. W przypadku nowych modeli przywróconych smartfonów rabaty mogą sięgać 25–35%, a nowych - około 10–15%. Takie smartfony przechodzą pełny cykl testów fabrycznych, są wyposażone w nowe akcesoria i opakowania oraz otrzymują status certyfikowanego używanego.
Istnieją dwa różne rodzaje odzyskiwania smartfonów:
- Renowacja producenta - renowacja, w którą zaangażowany jest producent.
- Renowacja sprzedawcy - odzyskiwanie, z którym ma do czynienia sprzedawca.
Prawdopodobnie każdy z was zgodzi się, że poziom odpowiedzialności za ich produkty różni się od producenta do sprzedawcy. Ponadto zasoby i możliwości odzyskania jakości od sprzedawcy i producenta są diametralnie różne. To, czy kupić takie smartfony, zależy od ciebie. Takie urządzenia są dokładnie testowane i praktycznie nie różnią się od nowych. Producenci tacy jak Samsung i Apple używają tylko nowych części zamiennych do przywracania smartfonów, a także zapewniają gwarancję na takie smartfony.